Ordrebehandling, cashflow og marketingbudgetter er blot nogen af aspekterne, der skal spille sammen for, at du kan nå dine forretningsmål i din e-commerce virksomhed.
Og her er din økonomistyring det vigtigste fundament.
Med de rette forudsætninger kan du nemlig både spare tid og sikre stabil vækst.
Som du ved er det sjældent let at være webshop-ejer.
Klik på købeknappen er vigtigt, men bagved ligger et kompliceret system, der skal holde styr på produkter og lager.
Og ofte er dit cashflow under pres, fordi du står med et nødvendigt lager, der først er betalt, når dine kunder gennemfører betalingsvinduet og du har sendt varen.
Derfor er det vigtigt at have styr på dine processer, din lageromsætningshastighed og leverandørkredittid.
Med de rette værktøjer og KPI’er tilpasset din virksomhed, kan du undgå økonomiske flaskehalse og balancere lager og bestillinger.
Et godt sted at starte er at sørge for, at du har de rette systemer i din økonomistyring, så du både sparer tid og er sikker på, at du kan stole på din data.
Din digitale markedsføring er ofte et nødvendigt onde 😉
Fordi det er din største udgift, men din vigtigste aktivitet for at slå konkurrenterne.
Spørgsmålet er altså ikke om, du skal bruge diverse digitale kanaler, men hvordan du optimerer din brug af dem, så du får den højeste ROI.
Det er derfor afgørende at du ved om, din markedsføring er mere end bare en udgift, men rent faktisk er rentabel.
Og det kan den rette rapportering på KPI’er som cost of customer acquisition (CAC) og customer lifetime value (CLV), hjælpe dig med.
Beregn din din Customer Acquisition Cost (CAC) og sammenlign den med din Customer Lifetime Value (CLV).
Her får du et billede af om, du bruger flere penge på at skaffe en kunde, end du på sigt tjener på dem – og gør du det, giver din markedsføring ikke overskud i sidste ende, uanset hvor meget trafik den skaber.
Når du har den rette data, er du langt.
Fordi har du den rette data kan du bedre forudsige efterspørgslen på dine produkter og herigennem optimere din lageromsætningshastighed.
Brug f.eks. forecasts til relevante kig i krystalkuglen og få forudsigelser baseret på din data, så du får lettere ved at tage de rette beslutninger for din virksomhed – også på sigt.
Ja! Flere af vores kunder er SaaS-virksomheder, hvorfor vi altid er opdateret på lovgivninger og løsninger, der kan hjælpe dig i din økonomistyring.
Læs mere om hvordan vi hjælper dig med din SaaS-virksomhed her.
Som virksomhedsejer ved du, at vækst uden overblik blot er kaos med flere nuller.
I din e-commerce er det vigtigt, at du har styr på dine enhedsøkonomier som bruttodækning, CAC, og CLV, mens du samtidig har et øje på om, din drift kan bære mere volumen uden den knækker.
Specielt i e-commerce kan du sagtens omsætte for millioner uden, at du har et overskud.
Derfor er det vigtigt, at du kigger på bruttomargin, dækningsgrad og bundlinje.
Og altså ikke kun dit salg, da det er her mange får et skævt billede af deres indtjening.
Som du ved, betyder masser af salg ikke nødvendigvis penge på kontoen.
Dine penge kan bl.a. være bundet i lager eller vente på at blive udbetalt fra betalingsgateway.
Med løbende likviditetsprognoser, hvor du tager højde for sæsonudsving, kan du komme de udfordringer i forkøbet.
Specielt hvis du kombinerer det med løbende forecasts – så du er godt rustet til at reagere på fremtidige udfordringer og muligheder.
Vi kan hjælpe dig med begge igennem vores analyse og rapportering – læs mere lige her.