SaaS - økonomistyring udover det sædvanlige

Omkostninger her og nu, men indtjening over tid. 

Som SaaS-virksomhed spiller du efter helt andre regler end de fleste virksomheder. 

Du går ikke op i varer på hylderne, men derimod  abonnementer, churn og lifetime value. 

Din økonomistyring kræver altså både tålmodighed, præcision og et skarpt fokus på de rette nøgletal, der sjældent er med i et traditionelt regnskab. 

Lad ikke nu-og-her omkostninger være en forhindring

Udviklingsomkostninger mm. der skal betales her og nu, men indtægter der kommer ind over tid f.eks. måned for måned. 

Det er din virkelighed som SaaS-virksomhed. 

Vi kan godt forstå, at det kan virke som en forhindring.

Blandt andet fordi det gør din likviditetsstyring kritisk. 

Men med skarpt øje på nøgletal som som Monthly Recurring Revenue (MRR) og Annual Recurring revenue (ARR) er du langt. 

Det er nemlig dem der afgør, om du tjener penge på din virksomhed eller om du, groft sagt, har en hobby med store driftsomkostninger.  

Først og fremmest er det altså vigtigt, at du kan stole på din data og her er digitalisering af processer afgørende, så du kan få den rette rapportering til at tage beslutninger i din virksomhed. 

Undgå de (for) dyre kunde-farvel

Du har helt sikkert hørt det før: Det er billigere at beholde en kunde end at få en ny. 

Og som SaaS-ejer ved du, at det er forskellen på underskud og vækst. 

Fordi hvis kunderne forsvinder hurtigere end, du kan skaffe nye, bliver det dyrt – specielt fordi der går noget tid før, du tjener penge på en kunde. 

Her er det igen rapporteringen på dine nøgletal, der er afgørende. 

Din økonomifunktion skal have et skarpt øje på CAC (Customer Acquisition Cost), og din CLV (Customer Lifetime Value). 

Dvs. hvad det koster dig at få en kunde, og hvad du tjener på dem over tid.  

Vores PENAW-team har erfaring og indgående kendskab til dine udfordringer som SaaS-virksomhed og kan, udover rapporteringen, hjælpe dig med unik indsigt i dine nøgletal og sparring på din virksomheds udvikling. 

Ofte stillede spørgsmål

Ja, det kan vi. Det er vigtigt at du har det rette fundament i bogføringen, så du kan få den optimale rapportering. 

Og det kan vi hjælpe dig med – bl.a. igennem digitalisering. 

Blive klogere på hvordan vi hjælper dig med dit bogholderi her. 

De fem vigtigste nøgletal, du skal have fokus på er: 

  1. MRR & ARR  
    Det er din Monthly Recurring Revenue og Annual Recurring Revenue. Det er de tal der fortæller, hvilke tilbagevendende indtægter du har. Det er altså tal med stor betydning for både omsætning og bundlinje. 
  2. Churn rate 
    Nøgletallet beskriver, hvor god du er til at holde på dine kunder – og i hvor høj grad dine kunder forsvinder. 
  3. CAC
    Customer Acquisition Cost fortæller, hvad det koster dig at få en ny kunde.
  4. CLV
    Customer Lifetime Value – et udtryk for, hvad du tjener på en kunde over tid.
  5. Gross Margin 
    Jo højere Gross Margin (eller på dansk Brutto Margin) du har, jo bedre er din virksomheds samlede økonomi. 
    Procenttallet er et udtryk for, hvor mange penge du har tilbage når drift og andre variable omkostninger er trukket fra set ift. din totale omsætning. 

Det et altså specifikke nøgletal, der vigtige for dig at se på, når du har en SaaS-virksomhed. 

Og det er her den rigtige rapportering er afgørende for din beslutningstagning, så den er effektiv og langsigtet. 

Et vigtigt spørgsmål, som vi ofte får. 

Fordi det er en vigtig faktor for dig som direktør og ejer, at du kan sørge for, at dine investorer/bestyrelse har ro i maven. 

I en SaaS virksomhed er de vigtigste nøgletal, du skal lave rapportering på:

  • MRR og ARR
  • CLV
  • CAC
  • Churn Rate
  • Gross Margin 

(Du kan læs mere om de forskellige nøgletal i spørgsmålet herover). 

Med den rette rapportering viser det nemlig, at du har en sund forretning, der kan skalere – eller modsat, du kan vise, at du har en plan for, hvordan du vil sikre en sund forretning. 

Her er tilpasset rapportering ofte din uundværlige nøgle til at låse op for forståelig rapportering. 

Med den rette visuelle opsætning, bliver tallene lettere at forstå som helhed, og hvordan de påvirker hinanden. 

Det gør din rapportering overskuelig og lettere for dit team at bruge.

Når du skal vurdere om dine kunder bliver hos dig og er rentable, skal du både se på din din Customer Churn (antal af kunder du mister) og Revenue Churn (omsætning du mister). 

Det giver dig et overblik over, hvor meget det koster når en kunde forlader din virksomhed af den ene eller anden grund. 

Her er det igen dine nøgletal du skal se på (læs mere under spørgsmål 2); nærmere bestemt din Customer Lifetime Value (CLV) og din Customer Acquisition Cost (CAC). 

Når din CLV overstiger din CAC, tjener du penge på din kunde – og det er nøglen til en skalérbar forretning.