At din økonomi som ejendomsmægler-virksomhed ofte handler om få, men store handler, er en virkelighed, kun de færreste kan sætte sig ind i.
Specielt fordi du ikke bare sælger mursten, men tillid, timing og lokal viden.
Der er altså mange ting, du skal være opmærksom på, når det kommer til din økonomistyring for, at du ved, om du rent faktisk tjener penge.
Ligesom der drikkes mere rosé i solskin, er der også sæsoner, hvor der bliver solgt flere boliger.
Det ved du som ejendomsmægler.
Din økonomistyring skal derfor kunne håndtere sæsonudsving, lange salgscyklusser og perioder med stilhed.
Her er budgettering med buffer og forecasts, baseret på data du har tillid til – din redningskrans, der sørger for at du er forberedt på de bølger der uundgåeligt rammer din branche.
Løn og markedsføring skal betales, uanset om du sælger boliger eller ej.
Det ved du som ejer af en mæglerforretning.
Og når din indtægt afhænger af provision, udsving i markedet og efterspørgsel, skal du kende dit break-even-punkt.
Først her kan du sætte realistiske budgetter, justere kapacitet og forudsige udfordringer (og muligheder).
Det kræver at du har de rette data til din rapportering, så du står stærkt – også når markedet bølger.
Når du kombinerer troværdig regnskabsdata med din pipeline, salgsstatistikker og fremtidige aftaler giver det dig et billede af, hvor din forretning er på vej hen.
Og det er her de rigtige dashboards som fundament til din rapportering, kan fungere som din krystalkugle.
Specielt når du kombinerer dashboards og rapportering med CFO-services, der på baggrund af økonomisk erfaring, kan hjælpe dig med at reagere på det.
Du ved, at den rette markedsføring er afgørende for salget af dine boliger, men det kan være svært at gennemskue, om den rent faktisk virker.
Her er din ROI dit pejlemærke der fortæller, hvad du får tilbage for hver krone, du bruger på din markedsføring.
Når du sammenligner med leads fra de forskellige kanaler, kan du ofte se, hvad der tjener dig penge – og hvad der ikke gør.
Rapportering på dine nøgletal har mange historier at fortælle.
Og når du ser på omsætning pr. medarebejder, konverteringsrater fra vurdering til salg, og gennemsnitlig tid til underskrevet købsaftale, giver det dig overblik og mulighed for målrettet ledelse.
Det er selvfølgelig med et glimt i øjet, når vi taler om krystalkugler, men vi mener det, når vi siger at forecasts kan hjælpe dig med at se ud i fremtiden.
Realistiske og løbende forecasts kan nemlig hjælpe dig med, at være at være forberedt på de svingende salg og de udfordringer og muligheder der opstår med det.
Samtidig er dit likviditetsbudget din bedste ven, fordi det viser, hvornår pengene går ind og ud af din konto.
De to kombineret hjælper dig til at undgå økonomiske mavepustere og hjælper dig til at skabe et realistisk budget.
Med fokus på omsætning pr. medarbejder, konverteringsrate fra vurdering til salg, pipeline-værdi, gennemsnitlig liggetid, og likviditet, får du forretningsmæssigt overblik og mulighed for at sætte ind, hvor det giver mening for, at du tjener penge i din forretning.
Med de rette digitale værktøjer, der integrerer på tværs.
Når du kobler dit CRM og regnskabsprogram sammen, kan du følge med i både salgspotentiale og dine faktiske resultater.
På den måde har du det fulde overblik – og har du de rette automatiseringer, har du det med kun få klik.